Nieuwe gewoonten, oude tradities - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jorg en Linda - WaarBenJij.nu Nieuwe gewoonten, oude tradities - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jorg en Linda - WaarBenJij.nu

Nieuwe gewoonten, oude tradities

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Jorg en Linda

25 April 2014 | Verenigde Staten, New York

Lieve volgers,

Hoewel we nog vaak de toerist uithangen in de vrije tijd wil ik deze keer een update geven over ons leven van alledag: de nieuwe gewoonten en oude tradities.

Nieuwe gewoonten
Een doorsnee werkdag ziet er ongeveer als volgt uit:
Net als in Amsterdam: de wekker gaat rond half8, douchen, ontbijten: Broodje pindakaas voor Jorg, bakje cornflakes voor mij. Snel de deur uit voor de wandeling richting de New York University (NYU).. dat is zo’n 30 blokken downtown.. en duurt ongeveer 1 minuut per blok. Fietsen is hier gevaarlijk, maar dat ga ik binnenkort wel eens proberen (daarover wellicht in de toekomst meer).
De route is qua looprichting saai; alleen maar rechtdoor. Maar, er gebeurt van allehand, ha! Sjieke madammen met bontjassen; Heel veel mensen met hondjes, ook invalide honden en honden met schoentjes; De loonslaven zijn te herkennen aan de ferme pas; En, iedereen loopt door rood zodra er maar een kleine ruimte is; De groentekar op de hoek, waar ik af en toe een voorraad fruit en groente koop.. veel goedkoper dan in de supermarkt, en goeie kwaliteit; De indrukwekkende dependance van de Verenigde Naties, daar hangen een paar keer per week de vlaggen van alle lidstaten, dat ziet er echt gaaf uit.. wapperend in de wind, zonnetje erbij, yes, daar gebeurt wat; Dertig kruisingen verder bereik ik NYU, en begint de werkdag. Meestal ben ik één van de eersten, dat is fijn, lekker rustig opstarten. Met de collega’s (ong. 20 p.) is het heel gezellig (ik probeer ze te leren wat ‘gezellig’ is; probeer dat maar ’s te vertalen, zonder de betekenis ervan te bagatelliseren?!). De lunch is ook al aardig een ritueel; ik ga met een wisselend groepje richting de supermarkt op de hoek om daar een vers broodje, vers fruit o.i.d. te halen, en in de koffiekamer te eten. Aan het eind van de dag is de weg terug naar huis in het schemer of donker soms nog specialer dan de heenweg; de enorme wolkenkrabbers zien er in dit licht geweldig uit, en geven het gevoel van ‘joehoe’; wij wonen ook in deze metropool! Verder heeft de Empire State Building elke dag een ander LED-licht-kleurenpatroon, geinig.
Over de tocht van Jorg naar zijn werk kan ik kort zijn: hij steekt, door middel van een brug die onze flat met zijn werk verbindt, de straat over. Dan begint zijn werkdag.

Oude tradities
’s Avonds doen we doorgaans niet zoveel; We zijn grootverbruikers van www.uitzendinggemist.nl, waar we bijna dagelijks onze portie Nederlandse gewoonten binnenkrijgen bij De Wereld Draait Door, en ook nog volop genieten van andere programma’s zoals de Keuringsdienst, muziek-docu’s, VI, Met Het Mes Op Tafel enz. We pogen sporadisch om de Amerikaanse talkshows te kijken, maar die worden pas rond middernacht uitgezonden.. beetje laat, maar vaak wel de moeite waard, zoals de Daily Show en Jimmy Fallon.

Er is nog een geweldig voordeel aan het tijdsverschil met NL; de nachtprogrammering van 3FM en Studio Brussel is fantastisch. Ook op weg van en naar NYU luister ik vaak naar StuBru. Maar, mijn lievelingsdag blijft de vrijdag want dan komt ’s ochtends én ’s avonds Rob Stenders op 3FM: echt hilarisch!

Tot zover. Nu heb ik het dus niet gehad over: Het fantastische optreden van Trixie Whitley (Belgische zangeres), met haar adembenemend goeie stem; Bezoek van Wytse, Michelle, Bas en Mathilde; Ons bezoek aan DUMBO en de aansluitende wandeling langs de Brooklyn waterkant, Pier 5 en onze ontdekking van de wekelijkse Flea Food Market Smorgasburg; De eerste zonnige dag die we op onze nieuwe picknickdeken in het Central Park doorbrachten; De wandeling over de naastgelegen Queensboro Bridge, die leidt naar Queens, duhhh, en ook naar een gezellig avondje in Long Island City; Een vrijdagavond-uit in de Ierse Pub met collega’s en Ierse punk-folk-live-muziek; etc.

Wordt vervolgd…

• 26 April 2014 - 20:04

Luc & Lis:

He L&J!
    Heel gaaf hoor, wandelend door Manhattan naar jullie werk maar jullie hebben wel mooi de eerste KONINGSDAG gemist!!! Behalve de naam was er niets anders dan anders hoor. Maar t was een mooi dagje :)
    Hoe smaakten de bitterballen op jullie Hollandse feestje?!
    x L&L

• 27 April 2014 - 10:59

Marian:

"..ik moet niet hebben van madammen in n bontjas, madammen in n bontjas zijn gemeen.." haha, leuk bericht van mijn favo-yuppen. YOLO!
    maar die lampjes in het empire state building komen gewoon uit Eindhoven hoor ; ). En komt Jorg eigenlijk wel genoeg buiten op de doordeweekse werkdag?
    X

• 04 Mei 2014 - 22:22

Karlijn:

Leuk om te lezen! Heb echt ontzettend veel zin om jullie te bezoeken! Tot snel! :)