Week 1: Toerist in (bijna) eigen stad - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jorg en Linda - WaarBenJij.nu Week 1: Toerist in (bijna) eigen stad - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jorg en Linda - WaarBenJij.nu

Week 1: Toerist in (bijna) eigen stad

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Jorg en Linda

23 Februari 2014 | Verenigde Staten, New York

Lieve volgers,
Dankjewel voor de leuke berichtjes op de site! Hierbij post ik een tweede verslagje, begeleid door een aantal foto's, van de eerste week hier in New York.

We gebruikten 1 dag om allebei naar onze eigen onderzoeksgroep te gaan om even ‘hoi’ te zeggen en koffie te drinken. Erg gezellig om iedereen weer te zien, sinds we solliciteerden in juni.
Gelukkig beginnen we pas op 1 maart te werken, dus zijn er nog wat dagen om de stad te verkennen: lekker de toerist uithangen.

Dag1:
Dé activiteit om te beginnen was voor ons het bewandelen van de Brooklyn Bridge (die verbindt zuidelijk Manhattan met Brooklyn). Deze brug heeft meerdere verdiepingen en het fiets/wandelpad ligt boven de autoweg.. dat levert bij helder weer mooie skyline-plaatjes op (zie de foto’s)!

Onze Lonely Planet New York (die al redelijk gedateerd is, uit 2006) bracht ons in Brooklyn in Down Under the Manhattan Bridge Overpass, een afkorting van DUMBO. De wijk DUMBO staat bekend als een nieuwe, hippe, industriële wijk waar ruimte is voor vrij-denken, innovatie en artistieke uitspattingen. We belandden in een koffie café waar het vol zat met koffie-drinkende hipsters die druk overleg pleegden boven hun Apple: sfeertje!

Dag2:
De Volkskrant van afgelopen zaterdag bracht ons wederom in Brooklyn, maar nu voor een wandeling door Bushwick, waar veel graffiti-artiesten huishouden. Uitgestapt bij metro-halte Morgan Avenue, maken we een rondgang door de verlaten straten. Naast veel grote Amerikaanse trucks, grote hopen vieze sneeuw en gladde stoepen zien we inderdaad hier en daar wat graffiti-schilderingen. Het is een redelijke tegenvaller, en de sfeer op straat is ook niet erg kuis, dus we zetten de pas er goed in en wandelen richting Williamsburg. Hier is het een stuk gezelliger; in de straten rondom Bedford Ave, Berry St en Wythe Ave zijn er bars en restaurants te over: zeker een plek om nog eens terug te gaan om uit te eten of nog eens rond te hangen.
We maken nog wat Manhattan-skyline-kiekjes vanaf de Pier bij North 5th Street. Vanaf dit punt kunnen we, behalve de hoogste toppen (Chrysler, Empire State en Freedom Tower), ons huis en het lab zien (zie de foto’s).

En zonnige zondagen zijn net als in Amsterdam: in colonne wandelen door het Vondel/Central Park. Heerlijk, met een picknick (bagels en hummus) in de tas, lekker slenteren tussen de besneeuwde veldjes. En niet vergeten af en toe op 1 van de vele bankjes neer te ploffen en te genieten van het uitzicht en alle voorbij trekkende mensen (voornamelijk joggers, paard-en-wagens, etc.).

Behalve deze ultiem toeristische activiteiten is het fantastisch dat we al twee Nederlandse stellen kennen hier. Eén koppel (Jasper en Armida) nodigde ons meteen uit voor een dinertje bij hun thuis, 18 blokken uptown. En Saskia en Uri gaven een feestje bij hun thuis waar we weer nieuwe mensen leerden kennen. Meteen dus allerlei sociale activiteiten waardoor het lijkt alsof we hier al langer wonen. Daarbij is het fijn om van andere Nederlanders immigratie-tips te krijgen over het wel-en-wee in New York: welk telefoonabonnement, welke bank, welke supermarkt, welke must-have-apps, enz. enz. enz.

Tot een volgende update :)

• 24 Februari 2014 - 10:12

Merel :

Wat leuk om te lezen hoe jullie het hebben. Prettig dat jullie al mensen kennen en zo een sociaal netwerk kunnen opbouwen. Goed bezig! :-)

• 24 Februari 2014 - 17:35

Henk En Toos Clijsters:

Geweldig goed idee om ons te laten meeleven in "Jullie Ding" hard werken en fijne besteding van de vrije tijd. Wij blijven jullie volgen en zien uit naar de berichten, reisverslagen en de nodige foto's vanuit het andere continent. Liefs Henk en Toos

• 25 Februari 2014 - 11:24

Mieke:

Lin en Jorg! Het klinkt super daar! fijn dat jullie al zoveel fijne contacten hebben en dat jullie ook nog even heerlijk de tijd hebben om jullie nieuwe stad te ontdekken! Een soort verlengde honeymoon :-)
    Geniet lekker daar en blijf die leuke verhalen maar sturen!!! xxx

• 25 Februari 2014 - 12:17

Jos:

Jullie zijn echt lekker bezig! En het plezier spat er wel vanaf hoor. Fantastisch dat jullie je al als een vis in het water gaan voelen, qua werk en andere contacten.
    Aleen....... wat me opvalt is dat ik jullie nog weinig hoor over een onderwerp dat jullie altijd er na aan het hart ligt: ETEN! Hoe is het daarmee gesteld? Koken jullie al zelf, en kan je aan goede producten komen? Hoe is het "uit-eten"? Ben erg benieuwd, want over enige maanden moeten wij dar ook aan gaan geloven, dus dan kunnen we maar beter voorbereid zijn.
    Kus van Jos.

• 26 Februari 2014 - 18:54

Joke En Cor:

Leuk om te volgen hoe het met jullie gaat!

• 01 Maart 2014 - 15:34

Sietske:

Leuke foto's en verhalen!! Werkze van de week :) Dikke knuffels, Sietske

• 02 Maart 2014 - 10:40

Wim En Joke:

Laatste "vakantiedag" vandaag. Morgen begint het opbouwen van het echte ritme. Veel plezier en werk ze!
    Wim en Joke

• 03 Maart 2014 - 20:34

Frits En Annie:

Wij vinden het heel leuk dat wij deelgenoot mogen zijn van jullie Amerikaans avontuur. Wij hopen dat het inwerken net zo goed zal zijn en net zo avontuurlijk blijft, als jullie eerste weken in NY. Groetjes

• 05 Maart 2014 - 16:14

Karlijn:

Klinkt leuk! Maar nu is ondertussen het echte werk begonnen? Succes!

• 06 Maart 2014 - 20:55

Tilly:

Dank dank voor jullie berichten en foto's ! We genieten ervan, zijn eindelijk ook n beetje in NY!;)! Fijn dat jullie nederladse "emigranten" ontmoet hebben! Blijf enthousiast!
    En succes met de jobs! Is allemaal vast heel bijzonder! Groetjes!

• 07 Maart 2014 - 00:08

Mia :

Hallo Linda en Jorg, Wat leuk dat we jullie kunnen volgen met verslagen en foto's.
    Zal best even wennen zijn, maar zo te lezen komt dat vast gauw helemaal goed!!
    Fijn dat jullie wat tijd hebben om thuis te raken in The Big Apple. Nieuwe kennissen erbij, als jullie maar niet vergeten vooral te genieten van alle nieuws.
    Veel succes met jullie werk, groetjes, Mia en Cor

• 07 Maart 2014 - 19:41

Liset:

Dat ziet er kouder uit dan hier... dit weekend krijgen we zonnige voorjaarsdagen met ~17 graden! Geniet van de sneeuwvlokjes :)

• 10 Maart 2014 - 18:17

Els En Boudewijn:

Leuk om jullie dagelijkse beslommeringen op deze manier mee te maken.
    Jorg, op deze plek willen we je graag feliciteren met je verjaardag vandaag. Maak er ondanks de kou toch maar een gezellige, zonnige dag van. Lezen we het goed, dat ook Linda een dezer dagen jarig is? We weten de datum niet, dus feliciteren we jou ook nu maar vast. Veel plezier en de hartelijke groeten van ons.