Thema Juni: waar is het feestje? - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jorg en Linda - WaarBenJij.nu Thema Juni: waar is het feestje? - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jorg en Linda - WaarBenJij.nu

Thema Juni: waar is het feestje?

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Jorg en Linda

26 Juli 2014 | Verenigde Staten, New York

Weer een maand verder in het New Yorkse leven.. en weer een aantal ervaringen rijker. Ons eerste muziekfestival, eerste buiten-optreden, eerste Nederlandse visite en de eerste Fourth of July!

Governers ball music festival.

In het weekend dat in Nederland het grootse Pinkpop festival plaatsvond, gingen wij naar het New Yorkse muziekfestival: Governers ball! 3 dagen op het Governers Island, gelegen in de East River iets ten Noorden van waar wij wonen, met helemaal in de verte uitzicht op de skyline van Manhattan. Gek genoeg is er hier geen camping, dus elke dag sliepen we thuis en per metro en benenwagen gingen we op en neer naar het festivalterrein. De headliners logen er niet om; Outkast, Jack White, The Strokes en James Blake waren allen top-optredens. Maar ook kleine nieuwe ontdekkingen, zoals Tanlines en Lucius (ga dat zien op Lowlands). Zonder te vervallen in gedetailleerde beschrijvingen over te gekke gitaarriffs (J. White), de tijdloze klassiekers (Ms. Jackson – Outkast), zweverig strakke lounche-beats (J. Blake).. in het kort: we hebben geweldig genoten! Een opvallende New Yorkse gewoonte is om al 1 nummer voor het einde weg te lopen, zodat er soms bij de onverwachte toegift nog maar een half veld met mensen stond: awkward!

World Cup fans in New York.

Het WK voetbal is alles behalve aan ons voorbij gegaan, en voor elke Nederlandse wedstrijd dompelden we ons onder in oranje. De Amerikanen vinden dit toch maar een maffe gewoonte, en begrijpen de oprechte spanning toch maar matig. Op mijn werk werd ik met vragende ogen aangekeken toen ik rond lunchtijd gespannen de wedstrijd Australië-NL zat te kijken in de koffiekamer, met een grote zak wortels en een blikje Fanta: dat is toch de normaalste zaak van de wereld?! (de oranje tompouces waren uitverkocht ;) ). Wat ook opviel: de Amerikanen in de kroegen juichen uiteindelijk voor degene die aan de winnende hand is. Nog een aardige anekdote: de wedstrijd tegen Mexico bekeken we in een Duitse kroeg/ bierhal-met-picknickbanken, waar onze kaiserbrodchen met bradwurst op ironische wijze door Mexicanen werden geserveerd (die laatsten pakten hun verlies aardig op, en kwamen ons achteraf glimlachend feliciteren). Kortom, ook in NY hebben we genoten van een fantastische WK-maand.

Visite visite visite.

Altijd gezellig.. visite uit Nederland! Hartstikke leuk dat we ons nieuwe leventje in levende lijve kunnen laten zien aan vrienden die op bezoek komen. Myrte had de primeur! Op de dag van de eerste WK-wedstrijd in onze favoriete kroeg Honky Tonk Tavern. En Karlijn, op de dag van de Mexicanen, en een geslaagde wandeling langs de East River kade, helemaal naar het Financial District. De stroom met visite staat niet stil, want op het moment van schrijven zijn Jos en Louise ook in de stad; op de terugweg van een rondreis door North East USA met begin- en eindpunt in NY.

Fourth of July!

Hier in New York krijg je 7 keer per jaar een federal-holiday, dat betekent een vrije dag die resulteert in een lang weekend. Zo ook op vrijdag 4 juli, de dag waarop de Amerikanen hun onafhankelijkheid vieren, die ze in 1776 op deze datum verwierven van de Britten. Wat te verwachten op zo’n dag? Dat wisten wij ook niet, maar ’s middags organiseerde een groep (voornamelijk Spaanse) collega’s een picknick. Die moest binnen plaatsvinden, vanwege het slechte weer, maar erg gezellig, in een grote algemene ruimte in 1 van de appartementen complexen van NYU met pooltafel, groot tv-scherm (Brazilië – Colombia) en schuifspel. En ’s avonds organiseerde een andere collega een huis-feestje, waar de gasten de drank/hapjes meenemen; zijn appartement is gelegen op de 30e verdieping met uitzicht op zuidelijk Manhattan. Hier zou het dan ’s avonds rond 9 uur gebeuren: het bekijken van het spectaculaire 20 minuten durende vuurwerk, afgestoken vanaf de Brooklyn Bridge (mede mogelijk gemaakt door winkelketen MACY’s). Onze verwachtingen zijn hooggespannen! Hoewel, er waren nog wat onzekerheden.. zorgt de voorspelde regen/storm niet voor het afgelasten van het vuurwerk?! Staat het flatgebouw hiernaast niet precies in het zicht vanaf ons raam?! Is het al begonnen? Is het al voorbij? Tja.. na wat wachten zagen we dan toch in de verte het vuurwerk losbarsten, zonder overdrijven, erg indrukwekkend.. met allerlei figuren en signalen erin verwerkt (zoek op youtube naar beeldmateriaal!)! Trotse Amerikanen! En dan scanderen op de straten: U S A! U S A! Leuk om mee te maken, en natuurlijk een gezellige dag/avond.

Tot zover.. het gaat ons dus goed hier! Omdat op deze website de foto’s niet zo’n goeie kwaliteit hebben, heb ik de foto’s op een andere site gezet: https://www.flickr.com/photos/112682055@N04/sets
Hier staat, voor de geïnteresseerden, ook een album met foto’s van mijn promotie, waarvan de mooiste zijn gemaakt door de fotograaf, Marrit Putker (dank!!)!

Groetjes en een kus,

• 26 Juli 2014 - 20:43

Ank:

Heel leuk jullie update te lezen! Blijven sturen!
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Geniet er nog van en Lin
    nogmaals gefeliciteerd met je funding. Super dat dat ook gelukt is!
    Dikke kus vanuit Georgië. Ps Have fun met Lau:)

• 27 Juli 2014 - 17:36

Karlijn:

USA! USA! Dank nog voor de goede zorgen! Leuk om weer een update te lezen, keep it up!

Wim En Joke:

We lezen met plezier jullie belevenissen in NY. Ziet er allemaal goed uit, nu nog wat betere woonruimte! Hopen dat dat niet al te lang meer duurt. We blijven volgen. Wim en Joke

• 01 Augustus 2014 - 18:06

Sietske:

Leuk om te lezen en de foto's te kijken! Liefs uit het kikkerlandje!